Welkom . Algemene informatie. Nieuws. Behandel technieken. Klassieke Pilates. Openingstijden. Tarieven. Contact. Route. Dierchiropractie. Samenwerking. Links.
Nelia de Schipper

Chiropractor, BSc(Hons)
Eerste weg 2, 4339 PJ
Nieuw en Sint Joosland
Telefoon: 0118-606282
Chiropractie de Schipper

Wanneer uw lichaam u lief is.
© 2008 Chiropractie de Schipper
Trauma, gedrags- en leerproblematieken

Sportverwondingen onder jongeren lijken wel bijna epidemisch te worden. Een aantal recente studies
heeft aangetoond dat de hoofd-hoofdbotsingen bij het sporten hersenenverwondingen kunnen
veroorzaken die tijdens de latere studie de resultaten kunnen beïnvloeden, nog jaren nadat zij
gestopt zijn met het sporten. Volgens de Amerikaanse Medical Association lijden
ongeveer 62.000 studenten en atleten jaarlijks aan milde hoofdverwondingen.
Sommige van deze verwondingen beïnvloeden het leren, het geheugen, de concentratie en
de besluitvorming. De atleten met ernstige leerstoornissen schijnen aan significantere gevolgen
van lange termijn hoofdverwondingen te lijden vanwege aanhoudend sporten.

Dit op zichzelf is een zeer ernstige situatie omdat er zeer weinig adequate beschikbare behandelingen
zijn tegen de gevolgen van deze hoofdtrauma’s. Er wordt grotendeels geen behandeling aangeboden
omdat men van mening is dat de tijd het wel zal helen. Dit is bijna nooit het geval,
omdat de anamnese zelden meer dan drie maanden overspant, bij om het even welk letsel dat
door het trauma wordt veroorzaakt.

Sinds de komst van de veiligheidsgordels en air-bags zijn er minder dodelijke auto-ongevallen,
maar wel veel meer mensen met hoofdverwondingen die het anders dodelijke ongeval nu wel overleven.
De verwonde atleet en de ongevallenpersoon lijden allebei aan de syndromen van de post-traumatsiche
verwonding die chronische hoofd,- hals,- ruggewervel en rugpijnen, scoliose en andere
neurologische dysfuncties in diverse delen van het lichaam veroorzaken. De cognitieve tekorten zijn ook
gemeenschappelijk. Dit geeft de zeer onderkende invloed van een ‘whiplash’ trauma aan.
Door een auto ongeluk, een val van de fiets, het stoten van het hoofd, een klap tegen het hoofd krijgen,
kan een belangrijke desorganisatie creëren en / of  interfereren met deze harmonische en
gesynchroniseerde processen en functies van de reflexsystemen en neurale programmma’s,
naast de directe impact op het centraal zenuwstelsel. Deze desorganisatie kan zeer grote gevolgen
hebben op het functioneren van alle fysiologische, neurologische, vegetatieve en cognitieve activiteiten binnen
de overlevingssystemen.

De originele NOT-protocollen werden eerst ontworpen om de neurologische, fysiologische en
cognitieve tekorten te behandelen gerelateerd aan schedelverwondingscomplexen.
De term ‘complex’ wordt gebruikt omdat elk van deze verwondingen veelvoudige tekorten vertonen.
Deze verwondingscomplexen kunnen o.a. whiplash, schok, geboortetrauma en aanverwante problemen en
hoofdpijnen (gespecificeerd en niet gespecificeerd met inbegrip van migraine) en veelvoudig
het temperomandibulair syndroom omvatten.

Deze klachten zijn neurologisch betrokken bij het spijsverteringsproces, en de gevolgen van deze traumatische
tekorten kunnen zich uiten in spijsverteringsproblemen, constipatie, hiatal hernia, blindedarm- en
andere spijsverteringsklep problemen en slikproblemen. En alle soorten allergieën met inbegrip
van milieu- en voedselallergieën, bronchitis, astma en auto-immuunproblemen kunnen voortkomen
uit de spijsverteringsstoringen.

Natuurlijk hebben been-, knie-, rug- en schouderproblemen hun eigen specifieke protocollen, die ontworpen
zijn om zich op structurele of functionele tekorten te richten.Dit toont de onderlinge relatie aan
van één systeem met de andere, maar ook waarom deze trauma’s niet alleen als bijvoorbeeld
‘een stijve hals’ gezien mogen worden.

In het begin van de ontwikkeling was het gebruik van de Neurale Organisatie Techniek op het zenuwstelsel
in relatie met en bij behandeling van zowel dyslexie/leerstoornissen en scoliose al een succes.
Een specifieke stoornis in het vestibulaire oculaire reflexsysteem werd gevonden als een oorzaak
van beide stoornissen. Veel chiropractoren en later kinesiologen raakten geïnteresseerd in deze methode
en is hierdoor verder uitgebouwd en gespecialiseerder verder ontwikkeld.

Dyslexie en alle leerstoornissen zijn erkend door de diverse nationale en lokale organisaties als
een neurale desorganisatie. ADD (Attention Deficit Disorder) en ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorder)
zijn ingewikkeldere vormen die uitgebreidere behandelingsprotocollen vereisen.